پزشکی

پزشکی

پزشکی

پزشکی

  • ۰
  • ۰

صرع چیست؟

امروزه اکثر افراد با واژه "صرع و تشنج" آشنایی دارند. از آنجایی که صرع یا اپی لپسی جزو بیماری های شایع مغز و اعصاب است، صرع یک اختلال مزمن است و علامت اصلی آن تشنج های تکرار شونده است. منظور از تشنج های تکرار شونده این است که با یک بار تشنج ، تشخیص صرع داده نمی شود و هم چنین اگر عوامل محرک ایجاد کننده خاصی برای تشنج وجود داشته باشد (مانند قند خون یا کلسیم پائین) در این صورت نیز به آن صرع گفته نمی شود.


صرع یک اختلال روانی ، مسری یا واگیر دار و در دسته بیماری های ارثی محسوب نمی شود.



صرع یک بیماری هم نیست ، بلکه یک اختلال است.


یک اختلال در عملکرد فیزیولوژیک قشر مغز که به صورت تشنج دیده می شود.


در زمان تشنج چه اتفاقی می افتد؟


عملکرد سلول های مغزی از طریق هدایت جریان الکتریکی است و از طریق این جریان الکتریکی، اعمال مختلف قسمت های مختلف مغز و بدن هماهنگ و تنظیم می شود . اگر جریان الکتریکی سلول های خاکستری یا قشر مغز مختل شود و به طور همزمان ، غیر طبیعی و ناگهانی ، تخلیه الکتریکی در قسمتی از سلول های قشری مغز اتفاق بیافتد ، فرد دچار تشنج می شود و بسته به اینکه کدام قسمت و یا قسمت هایی از مغز دچار این اختلال شود ، شکل و نوع تشنج متفاوت است. تجسم کنید که یک گروه نوازنده در یک ارکستر قطعه آهنگ موزون را می نوازند. هر نوازنده باید در زمان مشخص یک نت خاص با ریتم مشخص را اجرا کند. حال اگر یک نفر یا تعدادی از نوازنده ها در نواختن و اجرای نت مربوط به خود اشتباه کنند، تمام نظم آهنگ به هم می ریزد. می توان گفت این مسئله مشابه اتفاقی است که در یک حمله تشنج می افتد.

  • ۹۸/۰۴/۱۸
  • ara aratajhiz

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی